Elektrische locomotieven van de

Belgische spoorwegen

Meerspanningslocomotief

Reeks 28 (Traxx F140 MS2)

Rollend materiaal
Huidige toestand : 13 locomotieven in dienst bij Lineas.
Deze locomotieven worden gehuurd.
 

Algemene kenmerken Locomotief 2804 en 2811 te CW Antwerpen - 2012



Bouwjaar
Indienststelling
Nummering
Effectief
As indeling
Bouwer
Dienstspanningen
Tractievermogen
Remvermogen
Totale massa
Maximum asbelasting
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Grensprofiel
2007-2008-2009
2011
2801 - 2845
45
Bo'Bo'
Bombardier (TRAXX F140 MS2)
1,5 en 3kVDC; 25kVAC 50Hz, 15kVAC 16 2/3Hz
bij 15/25kVAC en 3kVDC: 5,6MW, bij 1,5kVDC: 4MW
bij 15/25kVAC : 5,6MW, bij 1,5kV/3kVDC: 2,6MW
86t
21,5t
300kN
160km/h
UIC 505.1
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter
Maximum boogstraal
18900mm
3079mm
10390mm
2600mm
4255mm
1040mm
4215mm
4270mm
1250mm
100m
Mechanisch gedeelte
Uitvoering rem:
- Op het zwellichaam geflensde schijven.
- Remeenheid KNORR opgehangen aan de frame uiteinden.
- Eén veervastzetrem per as.
Pneumatische rem bediening volgens UIC fiche 541-03:
- Automatische persluchtrem.
- Elektropneumatische bediening met SAFI-aanvulling of blokkerend remalarm.
- Diagnose werking automatische rem geïntegreerd in het algemene systeem van de locomotief.
- Rechtstreekse rem van de locomotief.
- Antiwielblokkering.
- Veervastzetrem, één per as met pneumatische lossing.
- Noodremming: trekkracht opgeheven en snelspuien van de automatische remleiding.
Elektrodynamische remming:
- Recuperatieremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC
- Weerstandsremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC
Draaistel
- Frame: gelaste constructie bestaande uit 2 langsliggers, een hoofddraagbalk met ophanging
  van de 2 tractiemotoren.
- 2 kopbalken met de remeenheden die de tractie- en remkrachten via een trekstang doorgeven.
Secundaire ophanging:
- 2x2 schroefveren principe "Flexicoil"
Primaire ophanging:
- 2 schroefveren verbonden met het draaistel via een stang.
Elektrisch gedeelte
Stroomafnemers
Type
Aantal
Faiveley
3
Tractieuitrusting
Bouwer
Type
Tractiemotoren
1e trap
2e trap
Bombardier
Eén startuitrusting per draaistel
2 met IGBT-technologie.
DC: Hakker / AC: 4 kwadranten brug
Driefasige omvormer
4 Tractiemotoren met vertragingsdrijfwerk
Type
Uitvoering
Pmax
Nmax
MITRAC DR 3600N 4polig
met neusophanging rustend op een cannon-box rond de as.
1428kW
3871 t/min
Transformator, filtersmoorspoel en inductieweerstanden.
Opgehangen aan het locomotiefframe tussen de draaistellen, gekoeld door 2 afzonderlijke kringen.
Koelvloeistof = polyolester
Hulptoestellen
Hulpomvormers van 180kVA elk voeden:
Nominale ingangsspanning
Minimale uitgangsspanning
Verbruikers CVS1
Verbruikers CVS2
tractiemotoren
Motor-ventilator
hulptoestellen
Motor-ventilator omvormer
Motor-ventilator voor koeltoren
Motor-ventilator voor remweerstand
Pompmotor
Klimaatregeling van de stuurpost
Batterijvoeding
420V
460V/60Hz variabel
gevoed met een variabele frequentie.
gevoed met een vaste frequentie en een constante spanning.
<
4 x 2m³/s
<
-
2 x 0.3m³/s
2 x 5.6m³/s
1 x 9m³/s
2
110V, Onderhoudsvrije batterijen.
Persluchtproductie
Type
Debiet
Snelheid
Olievrije compressor met 4 luchtgekoelde tweetrapscilinders
2400l/min
1750t/min
Veiligheidsuitrusting en radio
- ETCS L2 in Nederland
- PZB/LZB in Duitsland en Oostenrijk
- STM op ETCS
- STM - ATB in Nederland
- Memor in België
- GSM-R