Elektrische locomotieven van de
Belgische spoorwegen |
Meerspanningslocomotief
Reeks 28 (Traxx F140 MS2) |
|
Rollend materiaal | ||
Huidige toestand : 13 locomotieven in dienst bij Lineas. Deze locomotieven worden gehuurd. |
||
Algemene kenmerken | Locomotief 2804 en 2811 te CW Antwerpen - 2012 |
|
Bouwjaar Indienststelling Nummering Effectief As indeling Bouwer Dienstspanningen Tractievermogen Remvermogen Totale massa Maximum asbelasting Maximum trekkracht bij aanzetten Maximum snelheid Grensprofiel |
2007-2008-2009 2011 2801 - 2845 45 Bo'Bo' Bombardier (TRAXX F140 MS2) 1,5 en 3kVDC; 25kVAC 50Hz, 15kVAC 16 2/3Hz bij 15/25kVAC en 3kVDC: 5,6MW, bij 1,5kVDC: 4MW bij 15/25kVAC : 5,6MW, bij 1,5kV/3kVDC: 2,6MW 86t 21,5t 300kN 160km/h UIC 505.1 |
|
Afmetingen | ||
Totale lengte Breedte Afstand tussen draaistelophangingen Afstand tussen de assen Afstand draaistel buffer Hoogte rail-buffer Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto (gestreken) Wieldiameter Maximum boogstraal |
18900mm 3079mm 10390mm 2600mm 4255mm 1040mm 4215mm 4270mm 1250mm 100m |
|
Mechanisch gedeelte | ||
Uitvoering rem: - Op het zwellichaam geflensde schijven. - Remeenheid KNORR opgehangen aan de frame uiteinden. - Eén veervastzetrem per as. Pneumatische rem bediening volgens UIC fiche 541-03: - Automatische persluchtrem. - Elektropneumatische bediening met SAFI-aanvulling of blokkerend remalarm. - Diagnose werking automatische rem geïntegreerd in het algemene systeem van de locomotief. - Rechtstreekse rem van de locomotief. - Antiwielblokkering. - Veervastzetrem, één per as met pneumatische lossing. - Noodremming: trekkracht opgeheven en snelspuien van de automatische remleiding. Elektrodynamische remming: - Recuperatieremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC - Weerstandsremming, begrensd tot 150kN en 2,6MW DC Draaistel - Frame: gelaste constructie bestaande uit 2 langsliggers, een hoofddraagbalk met ophanging van de 2 tractiemotoren. - 2 kopbalken met de remeenheden die de tractie- en remkrachten via een trekstang doorgeven. Secundaire ophanging: - 2x2 schroefveren principe "Flexicoil" Primaire ophanging: - 2 schroefveren verbonden met het draaistel via een stang. |
||
Elektrisch gedeelte | ||
Stroomafnemers | ||
Type Aantal |
Faiveley 3 |
|
Tractieuitrusting | ||
Bouwer Type Tractiemotoren 1e trap 2e trap |
Bombardier Eén startuitrusting per draaistel 2 met IGBT-technologie. DC: Hakker / AC: 4 kwadranten brug Driefasige omvormer |
|
4 Tractiemotoren met vertragingsdrijfwerk | ||
Type Uitvoering Pmax Nmax |
MITRAC DR 3600N 4polig met neusophanging rustend op een cannon-box rond de as. 1428kW 3871 t/min |
|
Transformator, filtersmoorspoel en inductieweerstanden. Opgehangen aan het locomotiefframe tussen de draaistellen, gekoeld door 2 afzonderlijke kringen. Koelvloeistof = polyolester |
||
Hulptoestellen | ||
Hulpomvormers van 180kVA elk voeden: | ||
Nominale ingangsspanning Minimale uitgangsspanning Verbruikers CVS1 Verbruikers CVS2 tractiemotoren Motor-ventilator hulptoestellen Motor-ventilator omvormer Motor-ventilator voor koeltoren Motor-ventilator voor remweerstand Pompmotor Klimaatregeling van de stuurpost Batterijvoeding |
420V 460V/60Hz variabel gevoed met een variabele frequentie. gevoed met een vaste frequentie en een constante spanning. < 4 x 2m³/s < - 2 x 0.3m³/s 2 x 5.6m³/s 1 x 9m³/s 2 110V, Onderhoudsvrije batterijen. |
|
Persluchtproductie | ||
Type Debiet Snelheid |
Olievrije compressor met 4 luchtgekoelde tweetrapscilinders 2400l/min 1750t/min |
|
Veiligheidsuitrusting en radio - ETCS L2 in Nederland - PZB/LZB in Duitsland en Oostenrijk - STM op ETCS - STM - ATB in Nederland - Memor in België - GSM-R |